De smaak van… havermout 03-21

Posted by on feb 28, 2021 in Alles, De Smaak van Stel... Blog | No Comments

Ik ben een havermoutmeisje. Vroeger was ik een echt boterhammeisje, ik at zo 8 boterhammen op een dag! Maar de havermoutliefde is gegroeid; ik at het alleen op zeilkamp (zo stevig dat je lepel erin kon blijven staan, met veel suiker, zo kwam je de dag wel door op het water!). Maar sinds ik erachter ben gekomen dat mijn buik veel beter gedijt als ik glutenvrij eet, is haver onmisbaar voor me geworden. Het is een makkelijk te verwerken product, bevat veel vezels, B-vitamines, mineralen en antioxidanten, vult snel, en heeft ook een gunstig effect op het cholesterol. Een wondermiddel? Misschien, maar met mate. Er wordt geadviseerd af te wisselen en flink te drinken bij havermout.

En dan nu hoe ik het gebruik. Hebt u even? 😉 Mijn dag begint toch echt het beste als ik ontbijt met havermoutpap. Ik heb een bokaal die ik half vul met havermout, een aanvul met noten/zaden/pitten/rozijnen. Ik maak het met water en op mijn bord doe ik er een beentje honing over, een banaan en wat kokoschips. Daar kan ik heel wat kratten op versjouwen!

Als lunch neem ik dan twee boterhammen mee (zie blog van januari ’21), of een paar Power Pancakes die ik in dubbele hoeveelheid soms bak, en dan de helft invries. Dit is het recept van Dayenne Bos.

  • meng 60gr havermout, 2el boekweitmeel, 1el kokosrasp, 1el macapoeder, 1tl wijnsteenbakpoeder, snuf zout met elkaar (ik voeg ook vaak nog wat hennepzaad/sinaasappelzest/rozijnen toe)
  • voeg hierbij 2 eieren en 200ml plantaardige melk en laat 5 min. staan
  • bak hier kleine pannenkoekjes van
  • serveer met fruit en besmeer met roomboter en honing

Na het werk neem ik een kop bullet coffee (ik schuim de ‘melk’ op met 1tl kokosolie en 1tl roomboter, waardoor de cafeïnepiek geleidelijker aanvoelt) en soms een koekje. Een succesnummer zijn de kokos-gember koeken (recept te vinden op www.degroenemeisjes.nl). Maar ik probeer ook graag nieuwe recepten uit. Uit het boek van Donna Hay (dat door iemand gewonnen is met onze loterij) haalde ik de Oatcookiesandwiches. Op www.donnahay.com.au te vinden onder oat and coconut chocolate. Heerlijk, maar voor mij te zoet. Wel leuk om er een laagje tussen te doen, maar voor de kleinere trek heb ik ook enkele gemaakt.

Naast voedingsmiddel, is haver ook als huidverzorging een mooi product. Toen mijn zoontje eczeem had, hing ik een pantykous met haverzemelen onder de kraan, dat was heel verzachtend. Nu nog heb ik een potje met havermout en lavendelbloemetjes in de badkamer staan, en dat doe ik of in bad, of in een washand mee onder de douche. Als je er dan in knijpt, komt er een romig, melkwitte gelei uit. zo kun je je lijf ‘inzepen’ zonder dat het uitdroogt, integendeel!

Tot slot weet ik nog goed hoe mijn moeder het flesje Avena sativa van Dr. Vogel als hint op het aanrecht zette, als er weer een examen of presentatie aan kwam. Pas veel later kwam ik erachter dat haver de basis is. De complexe koolhydraten in haver zorgen voor een goede inname van tryptofaan, waardoor serotonine wordt aangemaakt, dat rustgevend werkt op brein en lichaam. En de B6 in haver zorgt voor de aanmaak van melatonine. Dus gebruik je het niet voor de smaak, doe het dan voor je lijf!

Wat nog op mijn verlanglijstje staat is de havermout-ontbijttaart! Gebruik jij (wel eens/veel) havermout? Wat zijn jouw toppers? Voor meer inspiratie is het boek Havermoutje (staat ook in de boekhoek) een aanrader!

Groet,

S.tel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.