DORSTLESSER OP WARME DAGEN • SPAANSE WATERMELOEN

De meloen is familie van de pompoen en de komkommer. De komkommerfamilie heet ook wel Cucurbitaceae. Er bestaan meer dan 70 verschillende soorten meloenen. Wij hebben vaak de water- en galiameloen.

Volgens Juglen Zwaan van “De Voedingswijzer” is deze vrucht vooral interessant vanwege de fytonutriënten (plantaardige stoffen met een gezondheidsbevorderende effect). Watermeloen bevat de meeste lycopeen (dat geeft de rode kleur) van alle rauw gegeten vruchten en zij bevatten veel van het aminozuur citrulline, dat door de nieren wordt omgezet in arginine.

De meloen verteerd ook het allersnelst omdat het voor het grootste gedeelte uit water bestaat. Maar daarom is het raadzaam om deze niet vlak na een maaltijd te eten. Het zijn dus wel uitstekende dorstlessers bij warm weer en vullen alle elektrolyten weer aan.

Hele meloenen bewaart u het best buiten de koelkast, eenmaal aangesneden beter erin.

WATERMELOEN & CHIA ONTBIJT

1 watermeloen • 1 citroen • 1 tl vanillepoeder • 3 el chiazaadjes

Snijd het het vruchtvlees uit de meloen. Voeg daarbij de zest en de sap van 1 hele citroen bij en pureer tot een zo glad mogelijk sapje (dit is ook al erg lekker als een virgin cocktail!). Voeg eerst een half theelepeltje vanillepoeder toe, proef en voeg extra toe naar smaak.

Voeg ook de chiazaadjes toe, roer ze er goed doorheen en laat een nacht in de koelkast staan.

Hoe langer je de chiazaadjes laat wellen in de sap, des te meer de sap de structuur van een pudding krijgt. Lekker bij het ontbijt met noten en nog meer zaden!